مقدم داشتن خواسته آن حضرت بر خواسته خود

 به اين‏كه در هر امرى كه بر تو وارد مى‏شود و مى‏خواهى در آن اقدام كنى، بينديشى كه آيا موافق رضاى آن حضرت‏ است يا مخالف آن؟ پس چنانچه موافق رضاى آن جناب بود آن را انجام دهى و بر آن اقدام نمايى، نه به خاطر هواى نفس خودت، بلكه به جهت موافق داشتن آن با رضاى او و اگر مخالف رضاى او بود آن را واگذارى و با هواى نفست مخالفت كنى، براى اين‏كه رضاى آن حضرت را به دست آورى، كه اگر چنين بودى نزد آن بزرگوار محبوب خواهى بود و ذكر خيرت بر زبان او و زبان پدران بزرگوارش - سلام اللَّه عليهم اجمعين - جريان مى‏يابد. و شاهد بر آنچه گفتيم روايتى است كه فاضل محديث نورى‏قدس سره در كتاب نفس الرَّحمن به نقل از كتاب امالى شيخ طوسى‏قدس سره به سند خود از منصور بزرج [1]آورده كه گفت: به حضرت ابى عبداللَّه امام صادق‏عليه السلام عرضه داشتم:

اى سرور من، چه بسيار از شما ياد سلمان فارسى را مى‏شنوم؟ فرمود: مگو سلمان فارسى، بلكه بگو: سلمان محمدى‏صلى الله عليه وآله وسلم آيا مى‏دانى چرا بسيار از او ياد مى‏كنم؟ عرض كردم: نه، فرمود: براى سه صفت:

يكى: مقدم داشتن خواسته اميرمؤمنان‏عليه السلام برخواسته خودش.

و دوّم: دوست داشتن فقرا، و برگزيدن آن‏ها بر اهل ثروت و مكنت.

و سوّم: دوست داشتن علم و علما، همانا سلمان بنده صالح درستكار مسلمانى بود، و از مشركين نبوده است. [2]

مى‏گويم: در اين صفات و آنچه از آثار نيك بر آن‏ها مترتب مى‏شود تأمل كن، و از جمله آن آثار اين‏كه امامان‏عليه السلام صاحب اين صفات را دوست مى‏دارند و مدح كنند و بستايند، و به اين حديث شريف عمل كن تا به سعادت دنيا و آخرت نايل شوى. خداوند، من و شما برادران مؤمن را توفيق دهد كه او به بندگانش نزديك و اجابت كننده دعا است.

 
[1] مى‏گويم: او منصور بن يونس است و بزرج معرَّب بزرگ است و از شيخ و كشى حكايت شده كه او واقفى بوده و نص بر حضرت رضاعليه السلام را انكار مى‏كرده، ولى روايت كردن بزرگانى همچون ابن ابى عمير و غير او از وى، از امورى است كه شاهد بر وثاقت اوست، لذا بعضى از علماى رجال او را از ثقات برشمرده‏اند. و اللَّه تعالى هو العالم. (مؤلف).

[2] بحار الانوار، 227/22، ح 33.

برگرفته از سایت مهدی نت

+ äæÔÊå ÔÏå ÏÑ  چهارشنبه هفدهم اسفند 1390 ;ÓÇÚÊ 17:39;  ÊæÓØ بنفشه کامرانی ;  6 نظر

مراقبه

 مراقبه به اين معنا است كه مؤمن درتمام اعمال و در هر سخن خود، مراقب باشد و بداندكه حضرت مهدى ارواحنا له الفداء همه جا با اوست و هيچگاه او را فراموش نمى نمايد .

زیرا حضرت فرموده است: همانا بر احوال و اخبار شما آگاهيم و هيچ چيز از اوضاع شما بر ما پوشيده نيست [1] و نيز فرموده: ما از رسيدگى و سرپرستى شما كوتاهى نمى كنيم و ياد شما را فراموش نكرده ايم. [2]

مراقبه، يكى از وظايف انسان منتظر در دوران غيبت است. براساس روايات، اعمال شيعه بر امام زمان ارواحنا له الفداء عرف مى شود، به ويژه در روزهاى دوشنبه، پنج شنبه [3] در اين صورت بر شيعه لازم است، مراقب باشد و عملى را مرتكب نشود كه حين عرضه اعمال، باعث شرمندگى او نزد امام شده و آن وجود نازنين را برنجاند .

[1] احتجاج ص497 بحار الانوار ج53ص174.

[2] بحار الانوارج53ص174.

[3] نجم الثاقب باب یازدهم بصائر الدرجات ص 426.

برگرفته از سایت مهدی نت

+ äæÔÊå ÔÏå ÏÑ  یکشنبه چهاردهم اسفند 1390 ;ÓÇÚÊ 22:39;  ÊæÓØ بنفشه کامرانی ;  3 نظر

1280173235 mahdi ajalallah walpaper by sepidehgraphic تصاویر هنری زیبا با موضوع حضرت مهدی (عج)

مرابطه

مرابطه اين است كه شخص مؤمن براى جلوگيرى از هجوم و نفوذ مشركان و كافران، در مرزهاى كشور اسلامى و يا هر موضعى كه از آن احتمال بروز حمله اى عليه مسلمانان مى رود، به حال آماده باش و در كمين به سر برد [1] به تعبيرى، مرزدارى است.

اين عمل در زمان غيبت امام معصوم علیه السلام مستحب بوده و فضيلت هاى بسيارى براى آن شمرده شده است.

راوى مى گويد: امام باقر علیه السلام به من فرمودند: منتهاى زمان مرابطه نزد شما چند روز است عرضه داشتم: چهل روز. حضرت فرمودند: ولى مرابطه ما مرابطه اى است كه هميشه هست. [2]

علامه مجلسى درشرح اين فرمايش امام مى فرمايد: بر شيعيان واجب است كه خود را بر اطاعت امام برحق و انتظار فرج او، ملتزم سازند و براى يارى نمودنش مهیا باشند. [3]

شيخ محمد حسن نجفى در كتاب جواهر كلام در شرح اين روايت مى نویسد : مرابطه در اين روايت به معناى انتظار فرج در تمام ساعات شبانه روز است؟ هم چنان كه در بعضى از روايات نيز به اين معنا اشاره شده است، نه مرابطه مصطلح در فقه. [4]

مرابطه سه قسم دارد:

1- نگهداشتن سلاح و اسب و مانند اين ها، در انتظار ظهور امام زمان ارواحنا له الفداء و به اميد يارى دادن ايشان در زمان ظهور است. اين عمل از مستحبات دينى است.

2- همان مرابطه مصطلح دركتاب جهاد است كه تعريف آن در آغاز بحث آمده است. كمترين زمان اين مرابطه سه روز و بيشترين آن چهل روز است. اين مرابطه نيز چه در زمان ظهور و چه غیبت، مستحب است.

3- اين است كه مؤمن با امام زمان خود مرابطه داشته باشد، يعنى خود را به رشته ولايت او ببندد و مرتبط سازد. امام صادق علیه السلام فرمودند: بر معصيت ها صبر كنيد و در شكيبايى و استقامت در انجام واجبات بر يكديگر پيشى بگيريد و با امامان خود مرابطه داشته باشيد. [5]

رمز اين كه شيعه بايد هر لحظه آماده يارى امام خود باشد، شايد اين است كه زمان ظهور براى ما مشخص نيست و هر زمان كه اراده خداوند تعلق بگيرد، ممكن است ظهور واقع شود.

[1] بحارالانوار ج 52 ص 390.

[2] غیبة طوسی ص 240 ذیل آیه 55 سوره نور.

[3] مراة العقول، ج 26 ص582.

[4] جواهر الکلام ج21 ص43.

[5] بحارالانوار ج 24 ص 220.

برگرفته از سایت مهدی نت

+ äæÔÊå ÔÏå ÏÑ  سه شنبه نهم اسفند 1390 ;ÓÇÚÊ 10:30;  ÊæÓØ بنفشه کامرانی ;  3 نظر

کارت پستال های نیمه شعبان و تولد امام زمان(عج)

مداومت به خواندن دعای غریق

مداومت كردن بر خواندن دعايى كه شيخ صدوق به سند خود، از عبد اللَّه بن سنان روايت كرده كه گفت: حضرت ابوعبد اللَّه امام صادق‏عليه السلام فرمود: پس از اين، شبهه‏اى شما را خواهد رسيد، كه بدون نشانه ديده شدنى و امام هدايت كننده‏اى خواهيد ماند و از آن نجات نمى‏يابد، مگر كسى كه دعاى غريق را بخواند.

راوى گويد: عرضه داشتم: دعاى غريق چگونه است؟ فرمود: چنين بگويد: يا اَللَّهُ يا رَحْمنُ يا رَحِيمُ يا مُقَلِّبَ القُلُوبِ ثَبِّتْ قَلْبِي عَلى دِينِكَ؛ اى خداوند! اى رحمان! اى مهربان! اى دگرگون كننده دل‏ها! دل مرا بر دينت پايدار كن.

راوى گويد: من گفتم: يا اَللَّهُ يا رَحْمنُ يا رَحِيمُ يا مُقَلِّبَ القُلُوبِ وَالأَبْصارِ ثَبِّتْ قَلْبِي عَلى دِينِكَ. فرمود: البته خداوند دگرگون كننده دل‏ها و ديده‏ها است، ولى همين‏طور كه من مى‏گويم، تو نيز بگو: يا مُقَلِّبَ القُلُوبِ ثَبِّتْ قَلْبِي عَلى دِينِكَ. [1]

و شيخ نعمانى در كتاب الغيبة به سند خود، از حمّاد بن عيسى، از عبد اللَّه بن سنان روايت آورده كه گفت: من با پدرم به محضر امام ابوعبد اللَّه صادق‏عليه السلام شرفياب شديم، پس آن حضرت فرمود: چگونه خواهيد بود اگر در حالى واقع شديد كه امام هدايتگر و نشانه آشكارى ديده نشود؟ كه از آن حيرت و سرگردانى نجات نيابد، مگر كسى كه به دعاى غريق يا حريق دعا كند. پدرم گفت: به خدا سوگند! اين بلا است. پس فدايت شوم! در آن هنگام چگونه رفتار كنيم؟ فرمود: هرگاه چنان شد - و تو آن زمان را درك خواهى كرد - به آنچه در دست داريد از عقيده راستين متمسّك شويد، تا آن‏كه امر برايتان به خوبى روشن شود. [2]

[1] كمال‏الدين، 351/2.

[2] غيبت، 81.

برگرفته از سایت مهدی نت

+ äæÔÊå ÔÏå ÏÑ  شنبه ششم اسفند 1390 ;ÓÇÚÊ 19:59;  ÊæÓØ بنفشه کامرانی ;  6 نظر

محبوب کردن حضرت

 از تكاليف بندگان در عصر غيبت ، محبوب كردن حضرت مهدى ارواحنا له الفداء در ميان مردم است . به دلالت عقل ، هركس محبتش واجب و نيكو است ، سزاوار است او را محبوب كنيم.[1]

در روايتى آمده است : خداوند رحمت كند بنده اى كه ما را نزد مردم محبوب نمايد و ما را در معرض دشمنى و كينه توزى آنان قرار ندهد. [2]

از امام صادق علیه السلام روايت شده كه : خداوند رحمت كند بنده اى راكه مودت مردم را به سوى ما مى كشاند. [3]

[1] مكيال المكارم ج2 ص 205 (ترجمه سيد مهدى حائرى قزوينى).

[2] كافى، ج 8 ص 229.

[3] مجالس صدوق ص 61.

برگرفته از سایت مهدی نت

+ äæÔÊå ÔÏå ÏÑ  چهارشنبه سوم اسفند 1390 ;ÓÇÚÊ 22:4;  ÊæÓØ بنفشه کامرانی ;  یک نظر

محبت حضرت

محبت امام زمان ارواحنا له الفداء ، كه همان محبت خدا مى باشد "مَن آحبكم فقد احب الله" هم جنبه موضوعيت دارد ، هم جنبه طريقيت.

محبت و عشق به آن بزرگوار موضوعيت دارد ، يعنى نفس و ذات اين محبت و اظهار عشق و نياز به آن محبوب ، مطلوب و ممدوح حضرت حق است . چنانكه در احاديث و روايات ائمه معصومين علیه السلام ، از طريق عامه و خاصه بر آن تاكيد شده است . زَمَحشَرى در تفسير آيه : قل لا اسئلکم علیه اجرا الا المودة فی القربی ، [1] اين حديث را نقل مى كند:

رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرمود : هركه با دوستى آل محمد بميرد ، شهيد مرده است؟ بخشوده از عذاب مرده است .

هركه با دوستى آل محمد بميرد ، فرشته مرگ او را بشارت مى دهد و سپس منكر و نكير نيز او را به بهشت بشارت مى دهند.

هركه با دوستى آل محمد بميرد او را معزز و محبوب به سوى بهشت مى برند . آنگونه كه عروس را معزز و محبوب به خانه داماد مى برند.

هركه با دوستى آل محمد بميرد ، خداوند قبر او را زيارتگاه فرشتگان رحمت قرار مى دهد . هر كه با دشمنى آل محمد بميرد ، روز قيامت در حالى وارد مى شود كه بر پيشانى او نوشته است : مأيوس از رحمت خدا هر كه با دشمنى آل محمد بميرد ، كافر مرده است . هركه با دشمنى آل محمد بميرد ، بوى بهشت را استشمام نمى كند. [2]

از روايت فوق و ده ها روايت ديگر چنين برداشت مى شود كه نفس محبت اهل بيت علیه السلام ، داراى ارزش و اعتبار فوق العاده مى باشد . تا آن جا كه در برخى از روايات آمده است كه از همه عبادت ها بالاتر است . چنانكه در روايتى از امام صادق علیه السلام مى خوانيم : بالاتر از هر عبادتى ، عبادتى است ، و محبت اهل بيت علیه السلام برترين عبادت هاست . [3]

و اما محبت امام زمان طریقيت دارد ؟ وقتى فردى محب يك انسان كامل مانند حضرت ولى عصر ارواحنا له الفداء مى شود ، طبيعى است كه لازمه اش تبعيت محب از محبوب و نتيجتاً متصَف گشتن محب به صفات محبوب است .

چنانكه اهل معرفت مى گویند : تأثير نيروى محبت درپیراستن جان از رذائل ، و آراستن آن به فضايل ، از قبيل تأثير مواد شيميايى بر روى فلزات است كه همچون اكسيرى دفعتاَ فلزى را مبدل به فلز ديگر مى سازد . و يا مانند سيم برقى كه از وجود محبوب به محب اتصال مى يابد و يك جا و با سرعت ، تمام صفات محبوب را به محب انتقال مى دهد.

بنابراين اگر ديديم مدعى محبت به كسى ، عارى از صفات محبوب ، بلكه متصف به صفات ضد صفات اوست ، طبيعى است كه در صدق ادعاى وى دچار ترديد شويم و احيانا تكذيبش كنيم .

چنانكه در روايتى كه شيخ كلينى ، به اسناد خود از امام صادق علیه السلام ، نقل مى كند ، آمده است : ما اساس هر خوبى و خيرى هستيم و هر چه نيكى است از فروغ ماست... و دشمنان ما ، ريشه و اصل هر شر و بدى هستند . و هر چه پليدى و زشتى است از شاخه هاى شجره خبيثه آن هاست .. بنابراين دروغ گفته است كسى كه پنداشته است كه با ماست ، در حالى كه او به گواهى اعمال زشتش وابسته به فروع غير ماست از پيوند خوردگان به درخت ناپاک دشمنان ماست. [4]

اين حديث شريف ، هشدارى به دوستان و منتظران حضرت ولى عصر ارواحنا له الفداء مى دهدكه در اعمال خود بيانديشند و بنگرند كه رفتار و گفتارشان مشابهت با محصول كداميك از آن دو درخت خبيث و طیب دارد. [5]

[1] سوره شورى، 23.

[2] قسمتى از زيارت جامعه كبيره .

[3] بحارالانوارج 27 ص 91.

[4] كافى ج 8 ص 243.

[5] نشريه موعود شماره 11 و 10 ص 46.

برگرفته از سایت مهدی نت

+ äæÔÊå ÔÏå ÏÑ  دوشنبه اول اسفند 1390 ;ÓÇÚÊ 22:41;  ÊæÓØ بنفشه کامرانی ;  2 نظر