نماز هدیه به حضرت

 در توسل به حضرت رسول صلی الله علیه و آله و سلم و ائمه معصومين علیه السلام، به وسيله نماز و هديه كردن نماز خود به آنان، ايام هفته را به هر امامى تقسيم كرده اند.

براى روز جمعه، هشت ركعت ذكركرده اند؟ چهار ركعت براى رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم و چهار ركعت براى حضرت حجت ارواحنا له الفداء.

در روايتى آمده است: كسى كه ثواب نماز خود را چه فريضه، چه نافله براى رسول خدا و اميرالمؤمنين و اوصياى پس از او هديه كند، خداوند ثواب نمازش را دو برابر مى كند و هنگام جدايى روح از بدنش، او را به خاطر چنين هديه اى بشارت مى دهند.

بهتر آن است كه در اين نمازها، تسبيح ركوع و سجود را سه مرتبه بگويد و پس از آن بگويد:

و صلى الله على محمد و آله الطیبن الطاهرین و بعد از هر دو ركعت بگويد: اللهم انت السلام و منلک السلام و الیک یعود السلام حینا ربنا منک بالسلام اللهم ان هذه الركعات هدية منى الى فلان كن فلان و نام آن حجت را ببردكه هديه براى اوست صل على محمد و آل محمد وبلغه ایاها واعطنی افضل املى و رجائی فیك و فى رسولک صلواتك علیه و آله و فیه. آن گاه دعا كند، هر چه راكه خواست. [1]



نماز هديه به آن حضرت به گونه مخصوص در وقت معيّن

و اين را در جمال الاسبوع روايت كرده كه:

مستحب است آدمى روز جمعه هشت ركعت نماز گزارد، چهار ركعت را به رسول خداصلى الله عليه وآله وسلم هديه نمايد و چهار ركعت را به فاطمه زهراعليها السلام هديه كند، و روز شنبه چهار ركعت نماز بگذارد و آن را به اميرالمؤمنين‏عليه السلام هديه نمايد، و همين طور هر روز از هفته به يكى از امامان‏عليهم السلام هديه كند تا روز پنجشنبه كه چهار ركعت را به حضرت جعفر بن محمد صادق‏عليهما السلام هديه نمايد، سپس روز جمعه نيز هشت ركعت نماز بگزارد كه چهار ركعت آن را به رسول خداصلى الله عليه وآله وسلم، و چهار ركعت ديگر را به حضرت فاطمه‏عليها السلام هديه نمايد، سپس روز شنبه چهار ركعت را به موسى بن جعفرعليه السلام هديه نمايد، و بين دو ركعت از اين نمازها اين دعا را بخواند:

اَللَّهُمَّ أَنْتَ السَّلامُ وَمِنْكَ السَّلامُ وَإِلَيْكَ يَعُودُ السَّلامُ حَيِّنا رَبَّنا مِنْكَ بِالإِسْلامِ. اَللَّهُمَّ إِنَّ هذِهِ الرَّكَعاتِ هَدِيَّةٌ مِنِّي إِلى فَلانِ بْنِ فُلانٍ فَصَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ و آلِ مُحَمَّدٍ وَبَلِّغْهُ إِيّاها وَأَعْطِنِي أَمَلِي وَرَجآئِي فِيكَ وَفِي رَسُولِكَ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَآلِهِ؛

بار خدايا! تو سلامت دهنده و سالم از هر عيب هستى، و سلامت از تو است و به تو منتهى مى‏شود. اى پروردگار ما! با سلام ما را تحيّت گوى.

بار خدايا! اين ركعت‏ها ى نماز هديه‏اى از من به... فرزند... [2] است، پس بر محمد و آل محمد درود فرست، و اين هديه را به او برسان ،و اميد و آرزويم را درباره تو و رسول تو - كه درود تو بر او و آلش باد - به من عطا فرماى.

 
[1] نجم الثاقب باب هفتم.

[2] به جاى نقطه‏چين‏ها نام معصوم و نام پدرش گفته مى‏شود. هنگام خواندن دعا در متن عربى به جاى فلان به فلان لازم است اين كار انجام شود. (مترجم).

برگرفته از سایت مهدی نت

+ äæÔÊå ÔÏå ÏÑ  چهارشنبه سی ام فروردین 1391 ;ÓÇÚÊ 1:38;  ÊæÓØ بنفشه کامرانی ;  3 نظر

بررسي سيره‏ حضرت فاطمه زهرا(سلام الله علیها) در دفاع از ولايت

حضرت فاطمه زهرا (س) اولين آغازگر مبارزه با فتنه

در تمامي دوران‏ها، ولايت مورد هدف تمامي دنياطلبان براي رسيدن به اهداف شوم خود بوده است و حضرت زهرا(سلام‌الله‌عليها) به عنوان اولين حامي و مدافع ولايت، آغازگر دفاع از حريم ولايت مي‌باشد.

حضرت فاطمه زهرا(س) اولين آغازگر مبارزه با فتنه

امامت و ولايت در اسلام، از پايـه‏ هاى اصلى اعتقاد و زيربناى زندگى سياسى، اجتماعى و فـرهـنـگى انسان‌ ها به شمار مى ‌آيد. مسلمانان با مذاهب مختلف و نظرات گوناگون، در ضرورت امامت و رهبرى اتفاق نظر دارند. امّا ولايت در باور شيعه از جايگاه بلند و رفيعى برخوردار است تـا جـايـى كه از نماز، روزه، حج و جهاد نيز برتر و بالاتر است.
در تمامي دوران ‏ها، ولايت مورد هدف تمامي دنيا طلبان براي رسيدن به اهداف شوم خود بوده است و حضرت زهرا ( سلام‌ الله‌ عليها) به عنوان اولين حامي و مدافع ولايت، آغازگر دفاع از حريم ولايت مي ‌باشد.
دفاعيات و مبارزات حضرت زهرا (سلام ‌الله‌ عليها) از آن جهت مهم و سرنوشت ‏ساز است كه الگويى براى مبارزه وجود نداشت و ايشان خود طراح مبارزه با تحريف و ترسيم كننده ‏ي نقشه‏ ي دفاع از ولايت شد و چون سياست‌ مداري قهرمان در صحنه،‏ ظاهر شد.
نقش حضرت زهرا (سلام‌الله‌عليها) در سياست سكوت اعتراض ‏آميز
پس از رحلت نبى ‌اكرم(صلي ‌الله‌ عليه‌و آله)، اميرالمؤمنين(عليه‌ السلام) سياست‏ سكوت اعتراض ‏آميز و در عين حال همراه با همكارى حساب شده با خلفا را به عنوان بهترين راه نجات امت اسلامى از هلاكت و گمراهى برگزيد. دليل اين امر را در موارد زير مى ‏توان يافت:


ÇÏÇãå ãØáÈ...
+ äæÔÊå ÔÏå ÏÑ  چهارشنبه سی ام فروردین 1391 ;ÓÇÚÊ 1:14;  ÊæÓØ بنفشه کامرانی ;  3 نظر

1280173026 imam zaman 5 by pinkbrush تصاویر هنری زیبا با موضوع حضرت مهدی (عج)

ناشناس ماندن و پرهیز از شهرت یافتن

زيرا كه شهرت ، آفت است و ناشناس ماندن ، راحت . و در كافى از امام صادق‏عليه السلام روايت آمده كه فرمود: چنانچه بتوانى طورى زندگى كنى كه هيچ كس تو را نشناسد اين كار را بكن. و در كتاب كمال الدين به سند صحيحى از امام باقرعليه السلام آمده كه فرمود: زمانى بر مردم خواهد رسيد كه امام آنان از ايشان غايب شود، خوشا به حال آنان كه بر امر ما پايدار بمانند.

در آن زمان ، كم‏ترين چيز از ثواب كه به آن‏ها رسد اين‏كه ، خداوند متعال ايشان را ندا كند: بندگان و كنيزان من ، به سِرّ من ايمان آورديد و غيب مرا تصديق كرديد، پس بشارت باد شما را به ثواب نيك از من؛ اى بندگان و كنيزانم حقا كه از شما قبول مى‏كنم و شما را عفو مى‏نمايم ، و شما را مى‏آمرزم، و به شما بندگان را از باران سيراب گردانم، و بلا را از آنان دفع نمايم، و اگر شما نبوديد عذابم را بر آن‏ها نازل مى‏كردم.

جابر گفت: عرض كردم: اى فرزند رسول خدا! بهترين كارى كه مؤمن در آن زمان انجام دهد چيست؟ فرمود: حفظ زبان و خانه نشينى است. [1]

و در نهج‏البلاغه از امير المؤمنين‏عليه السلام آمده كه در يكى از خطبه‏ها فرمود:

وَذلِكَ زَمانٌ لا بَنْجُو فِيهِ إِلّا كُلُّ مُؤْمِنٍ نُومَةٍ إِنْ شَهِدَ لَمْ يُعْرَفْ وَإِنْ غابَ لَمْ يُفْتَقَدْ أُولئِكَ مَصابِيحُ الهُدى وَأَعْلامُ السُّرى لَيْسُوا بِالمَسايِيحِ وَلَا المَذايِيعِ البُذُرِ أُولئِكَ يَفْتَحُ اللَّهُ لَهُم أَبْوابَ رَحْمَتِهِ وَيَكْشِفُ عَنْهُمْ ضَرّآءِ نَقْمَتِهِ. أَيُّهَا النّاسُ سَيَأْتِي عَلَيْكُم زَمانٌ يُكْفَأُ فِيهِ الإِسْلامُ كَما يُكْفَأُ الإِنآءُ بِما فِيهِ... ؛ [2]


ÇÏÇãå ãØáÈ...
+ äæÔÊå ÔÏå ÏÑ  یکشنبه بیست و هفتم فروردین 1391 ;ÓÇÚÊ 1:56;  ÊæÓØ بنفشه کامرانی ;  2 نظر

مهیّا کردن سلاح و اسب در انتظار ظهور آن جناب

تا آن حضرت را يارى كند و به حضورش شرفياب گردد، پس در اينجا دو مطلب بحث مى‏شود:

مطلب اوّل: ذكر فضيلت مهيّا كردن سلاح.

مطلب دوّم: بيان آنچه بر مرابطه و مهيا كردن اسب آماده باش بودن دلالت دارد، معنى و اقسام مرابطه نيز در اين مطلب ياد مى‏شود.
مطلب اوّل: روايتى كه نعمانى به سند خود از امام صادق‏عليه السلام آورده بر آن دلالت دارد، كه آن حضرت فرمودند: لِيُعِدَّنَّ أحَدُكُمْ لِخُرُوج القائِم‏عليه السلام وَلَوْ سَهْماً فَإنَّ اللَّهَ تَعالى إذا عَلِمَ ذَلِكَ مِنْ نِيَّتِهِ رَجَوْتُ لِأن يُنْسِئَ فِي عُمُرِهِ؛ هر يك از شما براى خروج حضرت قائم‏ ارواحنا له الفداء سلاحى مهيّا كند هر چند كه يك تير باشد، كه خداى تعالى هرگاه بداند كه شخص چنين نيتى دارد اميدوارم عمرش را طولانى كند. [1]

مى‏گويم: آنچه درباره فرموده امام‏عليه السلام: لِأنْ يُنْسِئَ فِي عُمُرِهِ در نظرم مى‏آيد اين است كه خداى تعالى به سبب اين عمل عمرش را طولانى مى‏نمايد، خواه اين‏كه عمرش آن‏قدر طولانى بشود كه زمان ظهور حضرت قائم‏ ارواحنا له الفداء را دريابد يا نه، و إنساء در لغت به معنى تأخير است. و شيخ كلينى‏رحمه الله در روضه كافى به سند خود از ابوعبداللَّه جعفى روايت آورده كه گفت: حضرت ابوجعفر محمد بن على امام باقرعليه السلام به من فرمودند: منتهاى زمان مرابطه نزد شما چند روز است؟ عرضه داشتم: چهل روز.


ÇÏÇãå ãØáÈ...
+ äæÔÊå ÔÏå ÏÑ  پنج شنبه بیست و چهارم فروردین 1391 ;ÓÇÚÊ 4:10;  ÊæÓØ بنفشه کامرانی ;  4 نظر

منتظر

 امت اسلامى در برخى روايات به عنوان امت منتظِر ناميده شده است؟ چون هميشه آن ها در انتظار مهدى موعود ارواحنا له الفداء به سر مى برند. امام صادق علیه السلام به ابو بصير در ضمن روايتى در این باره مى فرمایند: اى ابوبصير خوشا به حال شيعيان و پیروان قائم ما اهل بيت. چون آن ها در زمان غيبت او منتظر ظهور او هستند و وقتى آن حضرت ظهور نمایند، در زمان ظهورش مطيع و فرمانبردار او خواهند بود.آنان اولياى خدایند و هيچ ترس و اندوهى بر آن ها وجود ندارد. [1]

در بسيارى ديگر از روايات و تعابير دعاها، از خود امام زمان ارواحنا له الفداء با لقب منتظِر ياد شده است. [2]

به عنوان مثال در دعاى روز عيد فطر عبارتى به این صورت به چشم مى خورد: اللهم، صل على ولیک النتظر امرک المنتظر لفرج اولیائک ...

بار خدايا بر ولی خودت درود فرست؟آن ولى كه منتظِر فرمان توست و همواره در آرزوى گشايش كار دوستان تو در حال انتظار به سر مى برد. [3]

بر این اساسى چون امام منتظر مانند مردم، خود نيز در انتظار صدور اذن الهى به سر مى برد تا قيام نموده و جهانِ گرفتار در بند و جور ستم ستمگران و ظالمان را از وضع نابسامانى كه دارد رهايى بخشد و اهدافْ بلند انبياى الهى را، كه همانا هدايت وكمال پيداكردن مردم جهان است، محقق سازد، لذا به این جهت او را هم منتظِر مى نامند .

او انتظار مى كشد تا لحظه ظهور فرا رسد و به این ترتيب دوران رنج و اندوه بشر پايان یابد و حاكميت ارزش هاى الهى و فضيلت اخلاقى در سرتاسر عالم تحقق پيدا كند و از این رهگذر زمينه تعالى معنوى و رشد كمالات واقعى انسان فراهم شود.

آن حضرت در برخى از دعاهاى عارفانه اى كه از ایشان به يادگار مانده است، آرزوها و اهداف خود را بيان كرده و شوق و اشتياق غير قابل وصف خود را براى تحقق يافتن ظهور به نمايش گذاشته اند.

در يك مورد آن حضرت مى فرمایند: پروردگارا بر محمد و آل محمد درود فرست و دوستانت را با تحقق بخشيدن به وعده هايى كه به آنان داده اى گرامى بدار و آنان را به آرزوهايى كه داشته اند برسان؟ زيرا كه مهلت حاكميت ستمگران در نظر ما به پايان رسيده است وما از آن چه كه خشمگين هستى، خشمگينيم و همواره در يارى حق كوشاييم.

ما به صدور فرمان تو مشتاقيم و چشم به راه تحقق وعده هايى كه داده اى هستيم. خداوند به این قيام اذن صادر كن و راه هاى آن را هموار ساز و تحقق شايسته آن را آسان گردان. برنامه آن را به ما بياموز و سپاهيان و ياوران این قيام را تائيد كن . قدرت و توانايى ات را به ستمگران و زورگويان هر چه زودتر آشکار ساز و شمشير انتقامت را به سر دشمنان كينه توز فررد آور... [4]

باز در جاى ديگر مى فرمايد: اى نور روشنايى ها و اى تدبركننده كارها... براى من و پیروانم در سختى ها گشايشى قرار بده و از غم ها و اندوه ها راه نجاتى فراهم ساز.. . خداوندا وعده هايى كه به من داده اى تحقق بخش.. . وفرج مرا زودتر برسان و به قدرت و نصرتت فتح بزرگ را نصيب گردان. [5]

نتیجه آنكه: از ديد روايات در جامعه اسلامى عصر غيبت، هم امام و هم امت، هردو منتظرند. امت در انتظار امام خود است و مى خواهد هر چه زودتر او از پس پرده غيب به در آيد و راه نجات از نابسامانى ها را به انسان بياموزد و امام نيز در حال انتظار به سر مى برد، تا اجازه ظهورش فرا رسد، تا انقلاب حيات بخش خود را آغاز كند و به آرمان هاى انبيا و اولياء كه ستمگران مانع تحقق آن ها در طول تاريخ بشريت شده اند، جامه عمل بپوشانند. [6]

[1] بحارالانوار ج 52 ص 150.

[2] نجم الثاقب باب دوم.

[3] مكيال المكارم، ج 2، ص 81.

[4] بحا رالانوا ر ج85ص 233.

[5] همان .

[6] نشريه موعود شماره 32، ص 65.

برگرفته از سایت مهدی نت

+ äæÔÊå ÔÏå ÏÑ  پنج شنبه بیست و چهارم فروردین 1391 ;ÓÇÚÊ 3:39;  ÊæÓØ بنفشه کامرانی ;  یک نظر